Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2025
Τέμπη - Πόρισμα Κοκοτσάκης: Τα πάντα αλλοιώθηκαν - 30 άνθρωποι πέθαναν από εύφλεκτα υγρά - «Δεν έχω οξυγόνο»: Σε 160 πόλεις σε Ελλάδα και εξωτερικό θα γίνουν αύριο συγκεντρώσεις
SLAPP (Strategic Lawsuits Against Public Participation : Το φαινόμενο Στράισαντ Όταν η προσπάθεια λογοκρισίας έχει το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα - Τι ρόλο παίζει ο αρχαίος Έλληνας Ηρόστρατος σε όλα αυτά;
Τι σχέση έχει μια περιβαλλοντική οργάνωση στην Καλιφόρνια με το Greekonomics και τον Κοσμά Μαρινάκη;
Τι συνδέει την τραγουδίστρια Μπάρμπρα Στράισαντ με τον δημοσιογράφο Άρη Πορ... ;
Τι ρόλο παίζει ο αρχαίος Έλληνας Ηρόστρατος σε όλα αυτά;
Θα σας πω. Αλλά πρώτα, επιτρέψτε μου να σας πάω πίσω στο μακρινό 1997, όταν η Γκαμπριέλ και ο Κένεθ Άντελμαν, ένα ζευγάρι Αμερικανών, πρόσεφεραν εθελοντικά τον χρόνο και τις υπηρεσίες τους (που περιλάμβαναν μια φωτογραφική μηχανή κι ένα ελικόπτερο) στον περιβαλλοντικό οργανισμό Σιέρα Κλαμπ και στον αγώνα του κατά της κατασκευής ενός τεράστιου θερέτρου που σκόπευε να χτίσει η εταιρεία Χερστ Κορπορέισον στο Σαν Σιμεόν της Καλιφόρνια.
Το σχέδιο περιλάμβανε ένα ξενοδοχείο 650 δωματίων, γήπεδο γκολφ 18 οπών και άλλες εγκαταστάσεις παρόμοιου μεγέθους, όπως εστιατόρια και χώρους αναψυχής.
Το Σιέρα Κλαμπ, μαζί με άλλες περιβαλλοντικές οργανώσεις, αντέδρασε έντονα σε αυτή την πρόταση, εκφράζοντας ανησυχίες για τις επιπτώσεις στο περιβάλλον και την απώλεια ενός από τα τελευταία ανέγγιχτα τμήματα της ακτογραμμής, υπογραμμίζοντας τη σημασία της προστασίας των δημόσιων πόρων και της διατήρησης της φυσικής ομορφιάς της περιοχής.
Έτσι, ζήτησαν από τους Άντελμαν να τραβήξουν εναέριες φωτογραφίες της ακτής, με τη βοήθεια του ελικόπτερου και του φακού τους, ώστε να τις χρησιμοποιήσουν για τον σκοπό τους.
Η προσπάθεια να σταματήσει η κατασκευή του έργου ήταν επιτυχής -κάτι το οποίο θεωρήθηκε μεγάλη νίκη για τους περιβαλλοντολόγους και τους κατοίκους που αντιτάχθηκαν στο έργο- και οι Άντελμαν συνέχισαν να παρέχουν εθελοντικά τις υπηρεσίες τους σε πρωτοβουλίες για την προστασία της ακτογραμμής της Καλιφόρνια.
Κάπως έτσι, το 2002, γεννήθηκε το Πρόγραμμα Καταγραφής της Ακτογραμμής της Καλιφόρνια (California Coastal Records Project), σκοπός του οποίου ήταν να τραβήξει φωτογραφίες της ακτής για κάθε 500 πόδια και να δημιουργήσει ένα αρχείο με εικόνες του «πριν» -πριν την παρέμβαση του ανθρώπου δηλαδή (εννόμως ή παρανόμως)- προς χρήση από περιβαλλοντικές οργανώσεις που μάχονται για την προστασία της ακτογραμμής.
Τέτοια πρότζεκτ υπάρχουν σε όλο τον κόσμο κατά χιλιάδες.
Καθημερινή Φυσική: Πώς μιλάμε με τους υποστηρικτές θεωριών συνωμοσίας; Σκέψεις στην εποχή της μετα-αλήθειας
Τον Οκτώβριο του 2022, ο Μιχάλης (δεν τον έλεγαν Μιχάλη αλλά ας πούμε ότι τον έλεγαν) μού έστειλε ένα μήνυμα στο Instagram. Το μήνυμα ήρθε ως απάντηση σ' ένα σύντομο βίντεο, στο οποίο μιλούσα για ένα από τα αγαπημένα μου βιβλία, το Κακή Επιστήμη (Ben Goldacre, Εκδόσεις Κλειδάριθμος 2010). Στο αρχικό του μήνυμα, ο Μιχάλης έλεγε πως «κακή επιστήμη» ήταν και η επιβολή του εμβολιασμού στον γενικό πληθυσμό και ιδιαίτερα σε νέες ηλικίες. «Κακή επιστήμη» ήταν και τα λοκντάουν.
Θέλω να επισημάνω σε αυτό το σημείο ότι στο σχετικό βίντεο δεν άγγιξα καθόλου το θέμα της COVID-19. Δεν αναφέρθηκα καν σε αυτό πλαγίως. Σας το λέω διότι θεωρώ ότι αποκαλύπτει κάτι για την ψυχολογική κατάσταση του Μιχάλη: Δεν τον ενδιέφερε καθόλου να συζητήσει για το βιβλίο ή να ρωτήσει περισσότερες λεπτομέρειες γι' αυτό. Αυτό που ήθελε ήταν να μοιραστεί τις σκέψεις και τις ανησυχίες του για ένα θέμα που εμφανώς τον απασχολούσε πολύ. Και μάλιστα, ήθελε να τις μοιραστεί με εμένα, έναν άνθρωπο του οποίου τη δουλειά θαύμαζε (ο ίδιος το είπε, αλήθεια, δεν το βγάζω απ' το μυαλό μου) και που θα ήθελε πολύ να συμφωνεί μαζί του.
Έπειτα, συνέχιζε, η «καλή επιστήμη» πρέπει να είναι η «αμερόληπτη επιστήμη» και πως η επιστήμη έχει ανάγκη τη μετα-επιστήμη, σκοπός της οποίας είναι να φιλτράρει τις έρευνες, να βρίσκει ατέλειες, μεροληψίες και γενικώς να προσπαθεί να εξετάσει τη μεθοδολογία της επιστήμης χρησιμοποιώντας τα ίδια της τα εργαλεία. Στην πορεία ανέφερε τον Τζον Ιωαννίδη, έναν Ελληνοαμερικανό με τεράστια συνεισφορά στην επιδημιολογία και την κλινική έρευνα. . . .
Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2025
Θόδωρος Αγγελόπουλος (A tribute to filmography Theo Angelopoulos) - Ο_Κινηματογράφος και οι εικόνες, του σκηνοθέτη της σιωπής
Σοφία Αφεντάκη: Η ιστορία πίσω από την «Κοιμωμένη» του Γιαννούλη Χαλεπά : Εδώ ο καθένας διαλέγει την εκδοχή που ο ίδιος θέλει να πιστέψει.
Ο οικογενειακός τάφος των Αφεντά κηδων, φιλοτεχνημένος με το γλυπτό Η Κοιμωμένη (1878) του Γιαννούλη Χαλεπά, προς τιμήν της 18χρονης αποθανούσας Σοφίας Αφεντάκη. Φωτογραφία ανεβασμένη από τον Τηλέμαχο Ευθυμιάδη. Πηγή εικόνας: flickr.com
Αν προτείνεις σ΄ έναν Γάλλο να επισκεφτείτε το νεκροταφείο του Père Lachaise στο Παρίσι, για να θαυμάσετε τα γλυπτά που κοσμούν τους τάφους, σίγουρα δε θα σε κοιτάξει περίεργα.
Οργανώνονται, μάλιστα, και ξεναγήσεις για τους τουρίστες. Αν, όμως, προτείνεις σ΄ έναν Έλληνα να περιπλανηθείτε στις αλέες του Α΄ Νεκροταφείου Αθηνών, θα του φανεί το λιγότερο περίεργο.
Κι όμως, το πρώτο νεκροταφείο της χώρας μας είναι μια εξαιρετική υπαίθρια γλυπτοθήκη, που φιλοξενεί επιφανείς νεκρούς, οι τάφοι των οποίων είναι έργα τέχνης. Ένας, όμως, τάφος ξεχωρίζει και σίγουρα όλοι ξέρουν το υπέροχο γλυπτό που τον κοσμεί. Πρόκειται για την «Ωραία Κοιμωμένη» του Γιαννούλη Χαλεπά.
Το έργο δείχνει μια όμορφη κοπέλα να κοιμάται ήσυχα τον αιώνιο ύπνο. Το γλυπτό εκπέμπει αρμονία, φυσικότητα, ομορφιά και γαλήνη. Ποια ήταν, όμως, η κοπέλα που ο Χαλεπάς έκανε γνωστή στο πανελλήνιο μέσα από την τέχνη του και ποια η ιστορία της;
Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2025
O Μάριος Πλωρίτης γράφει “για τον Γκράμσι” - [Ιστορικός Υλισμός, Τετράδια Της Φυλακής, pdf]
Τρίτη 21 Ιανουαρίου 2025
Άλλο gay, άλλο queer – Μια εισαγωγή στο «λεξικό» της ΛΟΑΤ+ κοινότητας [Queer, Graysexual, Intersex: Το Λεξικό ΛΟΑΤ+ Όρων]
Μπορεί να χρησιμοποιούμε συχνά τον όρο ΛΟΑΤ+ ή LGBT+, είμαστε όμως σίγουροι ότι όλοι καταλαβαίνουμε τι σημαίνει τόσο το «+» όσο και το ακρωνύμιο;
To πρόγραμμα «E.T.Ho.S – Εξάλειψη Τρανσφοβικών, Ομοφοβικών και Αμφιφοβικών Στερεοτύπων Μέσω των ΜΜΕ» έχει αναπτύξει έναν καινοτόμο εκπαιδευτικό οδηγό για επαγγελματίες των ΜΜΕ.
Στόχος; Η καταπολέμηση των διακρίσεων, η προώθηση της ισότητας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Στο πλαίσιο αυτό περιλαμβάνει και ένα λεξικό όρων για την ΛΟΑΤ+ κοινότητα.
Eίναι χρήσιμο όχι μονο για τους επαγγελματίες των ΜΜΕ, καθώς η κατανόηση των όρων και η ορθή χρήση τους είναι ένα ακόμα εργαλείο στην ευαισθητοποίηση όλης της κοινωνίας απέναντι σε αυτά τα ζητήματα.
Ο εκπαιδευτικός οδηγός έχει αναπτυχθεί στην Ελλάδα από την Colour Youth – Κοινότητα LGBTQ Νέων Αθήνας και από το ΚΜΟΠ-Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας.
Ας ξεκλειδώσουμε τις βασικές έννοιες, λοιπόν :
Πνευματική Ιδιοκτησία και Τεχνητή Νοημοσύνη: πρόταση για τη θέσπιση ενός δικαιώματος αμοιβής των δημιουργών - Πνευματική Ιδιοκτησία και Τεχνητή Νοημοσύνη
Εξετάζουμε και αναλύουμε τη λέξη "Πιστεύω". - Τι εννοείς όταν λες "Πιστεύω σε κάτι" ;
Του Παναγιώτη Στρίκου,
«Πιστεύω πως η γη είναι επίπεδη…», «Πιστεύω πως ο συγκεκριμένος πολιτικός θα οδηγήσει την χώρα ψηλά…», «Πιστεύω πως αυτός ο άνθρωπος θα δυστυχήσει καθώς κοντεύει τα σαράντα και είναι ακόμη ανύπαντρος…», «Πιστεύω πως ό,τι έχει σχέση με την πανδημία είναι ένα ψέμα και μία υποδαύλιση της ατομικής μας ελευθερίας…», «Πιστεύω πως όλες οι γυναίκες είναι κακοί οδηγοί…».
Πόσο συχνά και με πόσο εύκολο τρόπο έχεις ακούσει από έναν άνθρωπο την λέξη «πιστεύω» στην αρχή μίας πρότασης και, ύστερα, αναρωτήθηκες, αν έχει αφιερώσει έστω και λίγο παραπάνω χρόνο για να την σκεφτεί;
Και τι ακριβώς εννοεί αυτός ο άνθρωπος, όταν λέει ότι πιστεύει σε κάτι;
Είναι πολύ πιθανό στην καθημερινότητα μας, χαμένοι στους γρήγορους ρυθμούς της, να αποδίδουμε με μεγάλη ευκολία την πίστη μας σε μια επικρατούσα θεωρία, σε μια δημοφιλή ιδεολογία, σε μια συγκεκριμένη άποψη. . . .
Επαγγελματίες ρασοφόροι ! ή Γιατί ο Χριστός έδιωξε με βία, όλους αυτούς που είχαν κάνει την οικία του Πατέρα του, «οίκο εμπορίου»;
και φόρεσαν ράσα" Χ.Σαφριν .
Ο πραγματικός λόγος που ο χρόνος περνά πιο γρήγορα όσο μεγαλώνεις Τι λέει η επιστήμη πάνω σε αυτό;
Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2025
Απίστευτο: Νεοζηλανδοί φοιτητές τραγουδούν το Mamma Mia σε αρχαία Ελληνικά (!!!) - Το ρεφρέν από «Mamma Mia» μετατράπηκε σε «Μα τον Δία»
Έγκλημα Τέμπη: «Δεν είναι διασώστες, ούτε πυροσβέστες» – Βίντεο ντοκουμέντο από drone και ερωτήματα Κοκοτσάκη για ανθρώπους στις γραμμές
Στην πρωτοφανή σπουδή, καταστροφής του πεδίου στα Τέμπη, εκεί όπου σημειώθηκε η σύγκρουση των δύο τρένων, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων, ο Βασίλης Κοκοτσάκης, ειδικός πραγματογνώμονας, με αφορμή το βίντεο, που περιλαμβάνεται στην έκθεση, και στο οποίο φαίνονται άνθρωποι να ψάχνουν με φακούς στις γραμμές, λίγες ώρες μετά την τραγωδία.
Ταράζει τα «ήρεμα νερά» του Μαξίμου ο Καραμανλής: «Η Τουρκία έχει καταφέρει να μας εμφυσήσει το δίλημμα υποχωρήσεις ή πόλεμος»
Παρουσίαση του νέου βιβλίου του Γιάννη Βαληνάκη "Για μια νέα στρατηγική απέναντι στην Τουρκία", στο Πολεμικό Μουσείο, Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2025.